Veelgestelde vragen over het Onderwijsresultatenmodel in het voortgezet onderwijs - Onderwijsresultatenmodel voortgezet onderwijs
42 vragen en antwoorden over Onderwijsresultatenmodel voortgezet onderwijs
Algemene vragen over het model
- Wat is de rol van het Onderwijsresultatenmodel in het toezicht?
- Wat bedoelt de inspectie met ‘het verhaal achter de cijfers’ bij de beoordeling van de onderwijsresultaten?
- Wat betekent de discretionaire bevoegdheid van de inspecteur?
- Wat is het verschil tussen het berekend oordeel en het oordeel van de inspecteur? Is het resultatenoverzicht het definitieve oordeel over de onderwijsresultaten?
- Moet ik als vo-school zelf gegevens aanleveren voor het Onderwijsresultatenmodel?
- Heeft het model ook betrekking op het praktijkonderwijs?
- Waarom komen de resultatenoverzichten pas rond maart van ieder jaar beschikbaar?
- Kunnen in het Onderwijsresultatenmodel brin-/vestigingsnummers aan elkaar worden gekoppeld als een school hier veranderingen in heeft aangebracht?
Absolute normen
Leerlingkenmerken
- Houdt het Onderwijsresultatenmodel rekening met het feit dat ik veel leerlingen heb die extra aandacht vragen?
- Waarom wordt er bij de ene indicator wel gecorrigeerd voor een bepaald leerlingkenmerk en bij de andere indicator niet?
- Hoe weet een school welke leerlingen een kenmerk apcg hebben?
- Welke periode/datum moet een leerling in een apc-gebied wonen om als zodanig mee te tellen?
- Wanneer telt zij-instroom als zij-instroom bij de indicatoren Onderbouwsnelheid en Bovenbouwsucces? Wat is hierbij de peildatum?
- Hoe houdt de inspectie rekening met het feit dat ik leerlingen op mijn school veel kansen geef door ze bijvoorbeeld op een hoger niveau te plaatsen dan het advies van de basisschool aangeeft?
Mijn resultaten (in het Internet School Dossier)
- Op het Onderwijsresultatenoverzicht 2024 lopen de resultaten van de indicatoren Onderbouwsnelheid, Bovenbouwsucces en Examencijfers tot en met schooljaar 2022-2023. De resultaten van de indicator Onderwijspositie leerjaar 3 t.o.v. advies po lopen echter tot en met schooljaar 2023-2024. Waarom is dat zo?
- In het Resultatenoverzicht wordt voor iedere indicator het aantal leerlingen weergegeven. Welke leerlingen tellen hierin mee?
- Ik heb een relatief nieuwe school/afdeling en heb volgend jaar voor het eerst een examenklas. Krijg ik dan al meteen een oordeel over mijn resultaten?
Indicatoren
- Waarom blijft de inspectie, ondanks alle kritiek, de indicator Onderwijspositie leerjaar 3 t.o.v. advies po gebruiken?
- Maakt het voor indicator Onderwijspositie leerjaar 3 t.o.v. advies po iets uit of het gaat om een categoriale school of niet?
- Hoe bepaalt de inspectie in welke vergelijkingsgroep een school zit?
- Speelt de Eindtoets Basisonderwijs een rol in de beoordeling volgens het Onderwijsresultatenmodel?
- Hoe tellen leerlingen in een havo/vwo-3 klas mee bij de indicator Onderwijspositie leerjaar 3 t.o.v. advies po?
- Is het mogelijk als school inzage te krijgen in de data die ten grondslag liggen aan de scores bij de indicator Onderwijspositie leerjaar 3 t.o.v. advies po?
- Wat zijn de gevolgen voor de indicator Onderbouwsnelheid als een leerling in de onderbouw afstroomt naar een lager niveau?
- Waarom gelden de twee indicatoren over de onderbouw voor een vestiging als geheel en niet per onderwijssoort?
- Waarom is er geen indicator over ‘zittenblijven’ in de bovenbouw voor het Onderwijsresultatenmodel?
- Als een school een havo/vwo 3 klas heeft, horen deze leerlingen bij havo meegeteld te worden voor de indicator Bovenbouwsucces. Waar tellen deze leerlingen mee als er verder geen havo klassen zijn?
- Een leerling gaat na het behalen van een diploma op vmbo-tl door naar het havo. Hoe telt deze mee in het Bovenbouwsucces?
- Hoe telt een leerling die zich terugtrekt voor het examen mee bij indicator Bovenbouwsucces?
- Hoe tellen leerlingen die gespreid examen doen mee bij de indicator Bovenbouwsucces?
- Welke vakken tellen nu precies mee voor de indicator Examencijfers?
- Hoe tellen de cijfers van leerlingen die gespreid examen doen mee bij de indicator Examencijfers?
- Hoe tellen de cijfers van leerlingen die versneld examen doen mee bij de indicator Examencijfers?
- Waarom telt de inspectie de indicator Verschil tussen schoolexamen en centraal examen niet meer mee bij de beoordeling van de resultaten?
- Hoe tellen leerlingen op het vavo mee in het Onderwijsresultatenmodel?
- Hoe tellen leerlingen die gaan emigreren mee?
- De zogenaamde extraneus-leerlingen blijven bij de indicatoren Bovenbouwsucces, Examencijfers, en Verschil SE-CE buiten beschouwing. Echter, er zijn ook leerlingen die bekostigd worden op een school maar onderwijs volgen op een andere school. Worden deze leerlingen voor de drie eerder genoemde indicatoren ook buiten beschouwing gelaten?
- Als er voor een schooljaar geen waarde wordt berekend van een indicator, bijvoorbeeld omdat er te weinig leerlingen zijn voor de berekening, telt dit jaar dan wel of niet mee voor het 3-jaarsgemiddelde?
- Hoe tellen leerlingen die een doorlopende leerlijn vmbo-mbo volgen mee bij de berekening van de indicatoren Bovenbouwsucces en Examencijfers?